Netcompany

Netcompany er en “Next-Gen” IT-servicevirksomhed, der udvikler og vedligeholder digitale platforme, kernesystemer og grænseflader til virksomheder (39% af omsætningen) samt offentlige kunder og myndigheder (61% af omsætningen). I Danmark, et land der tegner sig for 71% af omsætningen, har Netcompany leveret nogle af landets mest samfundskritiske løsninger som Borger.dk (borgergrænsefladen for offentlige anliggender), Sundhed.dk (borgergrænsefladen for sundhedssager), håndtering af offentlige pensionsudbetalinger, skatteopkrævningssystemet, den primære offentlige skolegrænseflade og den officielle sporingsapp for Covid-19.

Samfundskritiske projekter som disse er ikke lette at vinde over eller afslutte. Det kræver lange offentlige udbudsprocedurer, flerårige kontrakter og forhandlinger (et offentligt projekt tager normalt omkring 12-18 måneder i udviklingsfasen, hvilket overføres til vedligeholdelse over de næste 5-7 år). Alligevel har Netcompany konsekvent vundet >65% af de offentlige udbud, som de har budt på, og har afsluttet projekter til tiden.

En del af denne konkurrencedygtige win rate kan forklares med den kritiske masse, der gør det muligt for Netcompany at håndtere enorme projekter. Den anden del har at gøre med deres omdømmemæssige fordel.

Netcompany er et konsulentfirma. Men i stedet for at fakturere pr. time påtager Netcompany sig flere projekter med faste omkostninger end konkurrenterne, hvilket giver dem mulighed for at optimere marginerne gennem effektivitet, men de udsætter sig også for økonomiske tab, hvis projekterne overskrider deadline (i projekter med fast pris betaler konsulentfirmaer daglige bøder, når den aftalte tidslinje overskrides). Historisk set har sidstnævnte dog ikke været et stort problem for Netcompany, eller overhovedet. Hvis noget, er det Netcompanys fokus på at få projekter færdige til tiden, der har gjort det muligt for dem historisk set at generere driftsmarginer i de lave 20’ere, en imponerende præstation set i forhold til konkurrenterne:

Netcompanys rentabilitet ift. peers

En del kan forklares med kultur. Netcompany opererer med en decentraliseret ledelsesmodel og har ingen salgsafdeling. Salg, samarbejde og levering udføres af de samme udviklere, der arbejder på projektet (kunderne sætter pris på det, når en teknisk kyndig person kan forklare komplekse tekniske problemstillinger for dem i et letforståeligt sprog), hvilket gør udviklerne selektive i forhold til, hvilke projekter de vil byde på. Den gennemsnitlige medarbejder er i midten af ​​30’erne. Disse unge og billige udviklere er inciteret til at arbejde hårdt og hurtigt i en organisation, der belønner ambitioner med hurtig progression. Dette er ikke nogen revolutionerende model inden for konsulentbranchen, men tænk på, at Netcompanys danske konkurrenter i gennemsnit er næsten 10 år ældre. Der er kun et vist antal gode IT-udviklere på arbejdsmarkedet, der også er unge, billige og ambitiøse. Netcompanys omdømme afspejles i deres evne til at være først i køen til at ansætte og fastholde de mest talentfulde ingeniører fra lokale topuniversiteter.

Så det lader til, at Netcompany har knækket den ubrydelige kode til at levere projekter til tiden, inden for budgettet og rentabelt, hvilket alt sammen har ført til en betydelig omdømmefordel, hvilket er en central værdiskaber for at vinde markedsandele i en IT-branche, der har tendens til at fragmentere. Med massive digitaliseringsopgraderinger på vej fra skiftet fra lokale løsninger til agile cloud-systemer over hele Europa, er TAM enorm (hvilket jeg vender tilbage til om et øjeblik), og omdømme er alfa omega. For en virksomhed eller offentlig enhed, der ønsker at erstatte et forældet, men fungerende lokalt system, svarer det til at udskifte den maskine, der forsyner virksomheden med ilt. Kunderne har ikke råd til at vælge en dårlig leverandør.

This content is for paid subscribers and investors.

Subscribe

Dette indhold er for betalende abonnenter og investorer.

Abonner

Del din idé: Har du en spændende aktieidé, der går under radaren? Så send den til mig. Hvis jeg ender med at skrive en analyse, får du æren for ideen og et gratis årsabonnement. Send mig en e-mail på oliver@sungcap.com.
Aktier til din indbakke
Slut dig til 5.000+ professionelle investorer og nysgerrige stock pickers ved at tilmelde dig nyhedsbrevet.

Læs som det næste

The $1bn stake nobody saw
What happens when a footnote goes parabolic. The market still hasn't connected the dots.
Shutterstock/Getty update
...and another absurd opportunity.
A little insurance company at an understated 0.6x book, double-digit BVPS growth for a decade, conservatively financed
Company is in runoff and is buying back every drop of share it can find.
Din klientkonto
Switch language?
Log på din konto

Ved at fortsætte accepterer du vores servicevilkår og anerkender vores privatlivspolitik.

Del dette indhold
Aktier til din indbakke
Slut dig til 5.000+ professionelle investorer og nysgerrige stock pickers ved at tilmelde dig nyhedsbrevet.
Vælg et abonnement
$500/år
$90/måned