Adyen

At acceptere kreditkortbetalinger i en foodtruck, bygge en hjemmeside til en onlinebutik eller finde ud af, hvordan man får ældre betalingssystemer til at fungere med en ny type handel, var vanskelige problemer at løse, før Stripe, Block (tidligere kendt som Square), PayPal og Adyen kom på markedet.

Som forhandler ville du være nødt til at arbejde med en ældre processor eller en mellemmand, der kunne give dig adgang til en processor. Derefter ville du have at gøre med bankerne, kreditkortnetværkene direkte og sandsynligvis et virvar af andre tjenester, der ofte var dårligt forklaret, pakket og solgt af forskellige tredjeparter. Mængden af ​​​​reguleringer, hundredvis af vekslingstakster afhængige af en række faktorer, herunder korttype, forhandlertype, gebyrer osv., samt enorme anti-svindelforanstaltninger, der gør reguleringer mere end tredoblet af, hvad de engang var havde gjort af modtagelsen af kreditkort en utrolig kompliceret og dårligt forklaret proces.

For en e-handelsvirksomhed var det vanskeligt at arbejde med indløsere af betalingssystemer. De fleste beskæftigede sig stadig primært med fysisk detailhandel og havde ikke teknologien eller viden til at påtage sig en ny type handel. Det var besværligt og uigennemsigtigt at oprette en betalingskonto, og nogle krævede en minimums månedlig omsætning og en lang ansøgningsproces. Det var svært at vide, hvad dine priser ville være, hvor meget teknologien ville koste, hvilken service man kunne forvente, og om processorteknologien ville integrere godt med din backend. Payfacs lettede byrden, men krævede betydelige tids- og økonomiske investeringer. Hvis en betalingsvirksomhed ønskede at ekspandere til nye markeder eller integrere en anden betalingsmetode, krævede det endnu en ubelejlig proces.

Tingene har udviklet sig hurtigt i de seneste 10 år. Da Stripe Payments dukkede op som en moderne PayFac med fokus på digitale kortbetalinger, ændrede de spillet fra uigennemsigtigt til transparent ved at fokusere på forhandler og udvikleren først. Stripe gjorde det enklere, hurtigere og mere transparent at tilmelde sig som forhandler, og livet lettere for udvikleren med API-integration. Uanset tekniske evner præsenterede Stripe et framework på få linjer kode, der gjorde det muligt for forhandlere at komme hurtigt i gang.

Men selvom det ser ud til, at Stripe strømlinede betalingsøkosystemet set fra forhandlerens og dens kunders perspektiv, udførte de ikke det hårde arbejde med at behandle transaktionerne udover at indsamle og videresende dem upstream til dem (dvs. indløserne), der ville håndtere og indløse pengene. Hvis du forestiller dig betalingsstakken med de udstedende banker øverst og forhandlere og kunder i bunden, dukkede Stripe op i midten og gjorde livet lettere downstream. Efterhånden som forhandlere tilmeldte sig Stripe, blev de underforhandlere under Stripes primære forhandlerkonto, så de kunne omgå hovedpinen forbundet med AML- og KYC-regler, ansøgningsbehandling og underwriting.

På den anden side af handlen, den fysiske side, kom Block også som en PayFac med sin berømte mobile betalingsprocessor til små virksomheder, der opererede på farten, såsom foodtrucks, VVS’ere og så videre. Med en lille og praktisk adapter, som forhandleren kunne tilslutte deres telefons høretelefonsstik, som Block gav forhandleren med tab, kunne virksomheden skalere på tværs af både mobile og fysiske virksomheder, der ellers ville have besværet med at oprette et betalingssystem på den traditionelle måde. Før Block ville små forhandlere være blevet kontaktet af en autoriseret sælger, der arbejdede for en ISO, som ville forsøge at sælge forhandleren en tung POS-installation for tusindvis af kroner i opsætningsgebyrer, og som skulle vedligeholdes regelmæssigt af ISO’en selv.

Skalering på den fysiske front tog fart, da Block lancerede Square Stand, en fysisk stand, der forvandlede iPads til kasseapparater, hvor virksomheden kunne installere lagerstyring, analyser, onlinebestilling, gavekort, kapitalstyringsværktøjer og så videre. Square Cash, senere omdøbt til Cash App, blev derefter lanceret som en P2P-platform. Square Payroll gjorde det muligt for SMV’er nemt at administrere lønninger, og den åbne platforms-API muliggjorde tilpasning på forhandlerniveau, hvilket udviklede Block til en komplet pakke af finansiel forretningssoftware til det fysiske SMV-marked.

Efterhånden som Stripe og Square opfandt et nyt lag af betalingsstakken, blev det, der foregik upstream, mere skjult for mange mindre forhandlere. Efterhånden som betalingsopsætninger blev nemmere, var forhandlere mere end villige til at lade hver FayFac skimme et par point fra toppen pr. transaktion i stedet for selv at skulle igennem besværet med at oprette alle forbindelserne til kortnetværkene—men større virksomheder ville fortsætte med at gøre det, da et par basispunkter kunne svare til millioner i marginal omsætning.

I betragtning af de mange lag, aktører, applikationer og dynamikker, der involverer alt inden for betaling, er det ikke underligt, at betalingsøkosystemet er vanskeligt at forstå. Man kan se betalingsflow fra to perspektiver: efterspørgselssiden og udbudssiden.

This content is for paid subscribers and investors.

Subscribe

Dette indhold er for betalende abonnenter og investorer.

Abonner

Del din idé: Har du en spændende aktieidé, der går under radaren? Så send den til mig. Hvis jeg ender med at skrive en analyse, får du æren for ideen og et gratis årsabonnement. Send mig en e-mail på oliver@sungcap.com.
Aktier til din indbakke
Slut dig til 5.000+ professionelle investorer og nysgerrige stock pickers ved at tilmelde dig nyhedsbrevet.

Læs som det næste

The $1bn stake nobody saw
What happens when a footnote goes parabolic. The market still hasn't connected the dots.
Shutterstock/Getty update
...and another absurd opportunity.
A little insurance company at an understated 0.6x book, double-digit BVPS growth for a decade, conservatively financed
Company is in runoff and is buying back every drop of share it can find.
Din klientkonto
Switch language?
Log på din konto

Ved at fortsætte accepterer du vores servicevilkår og anerkender vores privatlivspolitik.

Del dette indhold
Aktier til din indbakke
Slut dig til 5.000+ professionelle investorer og nysgerrige stock pickers ved at tilmelde dig nyhedsbrevet.
Vælg et abonnement
$500/år
$90/måned